وقتی سری Gears of War پا به صنعت گیم گذاشت، خیلی از المان‌ها و استانداردهای صنعت گیم را متحول کرد. این سری توانست با گرافیک خارق‌العاده خود در سال ۲۰۰۶، نگاه خیل عظیمی از مردم را به سمت خود جلب کند و در زمان خود، گرافیک بصری و فنی فوق‌العاده‌ای را روی کنسول به جای بگذارد. نه تنها از نظر گرافیکی، بلکه گیم‌پلی بازی هم استانداردهای زیادی برای سبک بازی‌های تیراندازی سوم شخص معین کرد. تا قبل از آن، بحث کاورگیری در بازی‌های مختلف اصلا جایگاه مشخصی نداشت و Gears of War توانست با سیستم کاورگیری و تیراندازی عالی خود، از همان ابتدای کار به همه بگوید که یکی از بهترین آثار سوم شخص تیراندازی است. پس از پایان سه‌گانه و عرضه نسخه Judgment، تا همین امسال، جای خالی یک بازی تیراندازی سوم شخص ناب و منحصر به فرد احساس می‌شد و تا آن زمان هم خبری از خریداری شدن نام Gears of War به دست مایکروسافت نبود. اما خب خوشبختانه در یک خبر غیر منتظره، Gears of War برای همیشه به خانواده ایکس‌باکس پیوست و ادامه ساخت آن تایید شد. اما چیزی که در این بین خیلی از ما طرفداران این مجموعه را نگران می‌کرد، ساخت قسمت چهارم این بازی به دست یک استودیو کاملا تازه‌کار بود.